2013-03-17

Smycken med fusing...



På sistone har det blivit smycken med fusing. Modellerna och mönstren samt tekniken har utvecklats steg för steg. Här har jag sysslat med stringers. Det är små glasstavar i olika färger som kan användas för att få till ett mönster. Det går faktiskt också att justera luftbubblebildning, även om det är rätt okontrollerbart. I min blåvita variant (nedre raden) kan man faktist se att bubblorna ligger i rad.  Nu har jag format även blommor av stavarna. De blir nämligen böjliga ovanom en ljuslåga - helt lätt är det dock inte. För upphängning av smycket kan man göra en kanal under fusingprocessen med hjälp av fiberfiltpapper, eller sen kan man böja en metalltråd som man inkluderar i smycket. Nu har jag även hittat fina hängen som man kan limma på baksidan på en färdig. I mina slutgiltiga smycken inkluderar jag pärlor av hög kvalitet, nämligen Swarovski kristaller, de glänser lite extra fint!Så det blir lite glasgrejer även i denna keramikstudio. Även keramikgrejer är verkligen på gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar